Nu exista mantuire in afara Bisericii!

Nu exista mantuire in afara Bisericii! Asta este afirmatia plina de mandrie a ortodocsilor, care contine insa si o umbra de amenintare: daca pleci de la noi, poti sa spui adio manturii tale! Imi place sa fiu atent la cuvinte si sa analizez punctual afirmatiile, iar in acest caz, doi termeni trebuiesc definiti corect: mantuire si Biserica.

Despre mantuire, Sf. Ignatie Briancinov spune: „Crestinilor! Voi vorbiti despre mantuire, dar habar nu aveti ce este mantuirea, de ce au nevoie oamenii de mantuire si, in sfarsit, nu-L cunoasteti pe Hristos – singurul mijloc al mantuirii noastre! Iata adevarata invatatura despre acest obiect, invatatura Sfintei, Universalei Biserici: mantuirea consta in restituirea partasiei cu Dumnezeu. Aceasta comuniune a fost pierduta de intregul neam omenesc prin caderea in pacat a protoparintilor. Tot neamul omenesc e o categorie de fiinte pierdute. Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atat a celor virtuosi, cat si a raufacatorilor. Ca sa se refaca comuniunea omului cu Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, ca omul sa obtina mantuirea era necesara rascumpararea. Rascumpararea neamului omenesc a fost savarsita nu de un inger, nu de un arhanghel, nu de vreo fiinta si mai inalta dar marginita si creata – ci a fost savarsita de insusi nemarginitul Dumnezeu.”

Despre Biserica, am gasit cateva definitii frumoase aici:

Biserica este viata de comuniune a persoanelor Sfintei Treimi extinsa in umanitate si comuniunea de iubire si viata a oamenilor cu Dumnezeu prin Hristos in Duhul Sfant.

2. Biserica, plenitudine de viata dumnezeiasca si lucrare a Duhului Sfant prin Hristos in umanitate

3. Biserica, comunitate teandrica, sacramentala

4. Biserica – Trupul lui Hristos extins in umanitate Biserica uneste in sine tot ceea ce exista sau este destinata sa cuprinda tot ceea ce exista: Dumnezeu si creatia. Sfantul Apostol Pavel arata ca Biserica este insusi Trupul lui Hristos (Efes. 1, 23; 5, 23), care are multe madulare:

5. Biserica – comunitate sacramentala in Hristos prin lucrarea Duhului Sfant

  Am ajuns din nou la rubrica: Intrebari pentru teologi!

1. Daca Biserica este dupa cum spune Apostolul, TOT CEEA CE EXISTA, atunci cum poti fi in afara Bisericii? Rezulta ca toate afuriseniile si anatemizarile, atat de indragite astazi, te pot exclude cel mult dintr-o institutie pamanteana, dar in nici un caz din Biserica lui Hristos. Apropo, am mai scris asta, daca este intr-adevar a Lui Hristos, atunci nu se cuvine sa Il lasam pe El sa aleaga cine este binevenit si cine nu este binevenit in casa Lui?

2. Presupunand ca ai putea exista in afara Bisericii, oare Dumnezeu nu poate decide mantuirea ta acolo unde esti daca va vedea in sufletul tau pocainta, smerenie si iubirea aproapelui? Ii interzicem lui Dumnezeu sa mantuiasca un suflet pentru ca noi consideram ca este in afara Bisericii?

 

 

4 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Pr. Gheorghe spune:

    Cam târziu vine acest răspuns; zic aceasta doar pentru ca poate autorul textului de mai sus şi-a recalculat poziţia deja şi deci azi îi spun lucruri ce îi sunt cunoscute.
    Nu voi spune multe cuvinte; cine sunt eu oare să iau apararea Bisericii, sau măcar a bisericii? Dar totuşi asta spun: manipularea de la începutul textului, cum că „Asta este afirmatia plina de mandrie a ortodocsilor” scoate în evidenţă statura (duhovnicească), rolul şi nivelul (teologic) ale celui care a luat biciul! Eu, personal, când am auzit că „în afara Bisericii nu există mântuire”, dar dornic de mântuire fiind, am încercat să aflu cine a afirmat aceasta şi care sunt argumentele pe care se bazează. Am descoperit ca de-a lungul istoriei Bisericii această părere este una general acceptată chiar la nivel de dogmă. Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Grigorie de Nazians, Sfântul Grigorie de Nyssa, Sfântul Irineu de Lyon, Sfântul Ciprian al Cartaginei, Fericitul Augustin, Sfântul Ioan Damaschin, Sfântul Nicodim Aghioritul, părintele Dumitru Staniloae (mentorul meu in Dogmatică), părintele Arsenie Papacioc (duhovnicul meu), …, iar lista poate continua cu mulţi teologi ortodocşi, catolici şi protestanţi chiar, care susţin această dogmă prin tratate ample de teologie şi cu dovezi clare ale inspiraţiei Duhului Sfânt.
    Autorul rândurilor „articolului” din aceasta pagină crede că prin trei-patru rânduri fără noimă şi susţinere intelectuală va reuşi să facă pe un credincios (=membru al Bisericii) să creadă că cei din lista de mai sus, sau măcar acei sfinţi universal recunoscuţi ca teologi, sunt nişte mincinoşi! Nu te cert eu mai întâi, ci Domnul este cel care te ceartă pe tine! Eu doar atrag atenţia omului care s-a făcut partaş ereziei că pe diavol nu trebuie să-l ascultăm. Deci, omule, revino-ţi la starea de credincios prin pocăinţă, iar Domnul îţi va da Duhul Sfânt care „te va învăţa pe tine toate”! Altfel, nu eu, nici Biserica va pieri, ci doar tu! Vezi în aceste cuvinte mândrie sau răutate?
    Pr. Gheorghe

    1. viorelmihai spune:

      Doamne ajuta!
      Multumesc pentru timpul acordat in scrierea acestor randuri. Comentariul dvs nu raspunde la intrebarea din finalul articolului meu: cum poti exista in afara Bisericii? Ati preferat sa va lustruiti egoul mandrindu-va cu faptul ca ati studiat dogmatica cu parintele Staniloaie si ca l-ati avut duhovnic pe Parintele Papacioc. Ati aruncat petarde fumigene enumerand trei randuri de Sfinti Parinti care sustin ideea dvs. Ati incheiat comentariul cu o amenintare voalata ca imi asum riscul de a pieri… orice, mai putin sa raspundeti la intrebare! Din pacate, comportamentul dvs este tipic astazi intre preoti: in situatii in care un mirean incomod pune intrebari mai grele, in loc sa raspunda la intrebare adopta aceeasi strategie:

      1. Cine esti tu sa pui la indoiala ce ne spun Sfintii Parinti insuflati se Sfantul Duh?
      2. Esti eretic, risti sa iti pierzi sufletul…
      3. La revedere.

      Daca doriti sa ne mai luminati, fiti amabil si scrieti la subiect. Nu mai incercati sa ne mai intimidati, nu mai speriati pe nimeni cu chinurile vesnice, poate doar pe babele din primele doua randuri. Coborati de pe piedestalurile pe care vi le-ati construit si invatati sa dialogati din nou cu oamenii simpli ca mine. Mantuitorul vorbea putin si spunea multe. Preotii de azi vorbesc la kilogram si nu mai spun nimic. Suntem arhisatui de flegme aruncate de la inaltimea amvonului din predicile voastre monologale. Suntem satui de amenintari si de pilde infricosatoare. Vrem sa auzim si sa simtim cum se vorbeste din inima nu din manuale de teologie, dar despre asta cu alta ocazie.

      Doamne ajuta,
      Viorel

      1. mm spune:

        cauta predici cu parintele calistrat de la manastirea vladiceni iasi

  2. Pr. Gheorghe spune:

    Quod erat demonstrandum!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s