Betia de cuvinte: pneumatologie cristologica şi cristologie pneumatica

Initial am crezut ca nu citesc bine. M-am frecat la ochi de cateva ori, am recitit si apoi m-a bufnit un ras isteric cand am citit aceasta constructie pe blogul pastorului baptist Marius Cruceru. Ca sa ies din ignoranta mea, m-am docuentat pe net si am aflat ca pneumatologia este doctrina referitoare la Duhul Sfant. Oricum ar fi, totusi suna mai mult decat hilar: pneumatologie cristologica sau cristologie pneumatica. Chiar si acum  cand scriu acest mic articol ma bufneste rasul, imi imaginez cum ar fi sa intre un profesor la clasa si sa imi spuna: „Buna ziua, azi vom discuta despre  pneumatologia cristologica si despre cristologia pneumatica”. Cred ca m-as tine cu mainile amundoua de burta si nu as reusi sa ma ridic de pe jos cateva ceasuri bune!

Cum e posibil sa inventezi asemenea termeni? Cum e posibil sa te imbeti cu propriile cuvinte? Bine zicea Eminescu in Scrisoarea I:

„Or să vie pe-a ta urmă în convoi de-nmormântare,
Splendid ca o ironie cu priviri nepăsătoare…
Iar deasupra tuturora va vorbi vrun mititel,
Nu slăvindu-te pe tine… lustruindu-se pe el”

16 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. otnielveres spune:

    Domnu Mihai, risul te pufneste, nu te „bufneste”. ca tot veni vorba de betie de cuvinte. citindu-va textul mi-a venit in minte o singura caracterizare: betia de prostie

    1. viorelmihai spune:

      Domnu Veres, permiteti-mi sa ma bufneasca si nu sa ma pufneasca rasul. In rest, va respect dreptul la opinie si va multumesc ca v-ati obosit ca sa imi scrieti. Doamne ajuta!

  2. Yoyo spune:

    prietene, articolul tau despre care razi de constructia domnului Cruceru, profesor si pastor respectat in comunitatea pe care si astazi o slujeste; nici macar nu poate fi numit articol! Te-ai documentat dumneata pe net! Halal documentare! Nici o sursa citata nu vad! Nici macar argumente care sa contrazica constructia sau prezinta-ne macar parerea ta! Sau e prea „inalta” pentru noi?

    1. viorelmihai spune:

      Prietene, in articolul meu nu rad de constructia dlui Cruceru, nu atentez la statutul sau academic sau confesional si de fapt nu e nici macar un articol, ai dreptate. Sunt cateva ganduri care nu aveau scopul sa supere pe nimeni. Nu am mentionat sursa de documentare, ai dreptate, am citit pe fuga in wikipedia parca, definitia pneumatologiei si cam atat. Altfel, nu imi propun sa „contrazic” constructia dlui pastor, de parte de mine intentia de a ma lupta cu un titan in teologie baptista. Pe mine doar ma amuza, in special ideea de „cristologie pneumatica”. Trebuie sa recunosti ca e cel putin amuzanta…

  3. Bb spune:

    PNEUMATOLOGÍE s.f. (Ant.) Știința fenomenelor spirituale ca cercetare relativă la principiile vitale. [Gen. -iei. / < it. pneumatologia, cf. gr. pneuma, pneumatos – spirit, logos – studiu].

    1. viorelmihai spune:

      multumesc pentru precizare

  4. somnusor! spune:

    ce sa zic? zic ca esti prost ca noaptea. te faci da ras. informeaza-te, ca sa te trezesti din betia de prostie. termenii astia chiar exista, intreaba un teolog sau deschide un dictionar (daca ai vreunul). vai de capul tau!

    1. viorelmihai spune:

      da, cred ca ar fi meritat sa reflectezi mai mult la prima intrebare si apoi sa scrii. Imi pare rau ca articolul meu te-a facut sa scoti asemenea cuvinte din tine, dar daca te-ai simtit mai bine dupa ce ai scris ceea ce ai scris, atunci, e ok. Domnul sa fie cu tine!

  5. barzilaiendan spune:

    Draga Viorel

    Marius nu este caraghios … Multe cuvinte au radacini in alte limbi (in cazul pneurilor si a pneumatologiei, in limba greaca). Depinde din care parte vii si ce experienta anterioara ai avut, cu care termen te-ai intalnit prima oara, etc. Te inteleg foarte bine si simt ilaritatea ta. Nu trebuie insa sa te faci etalonul unei colectivitati. Altii au alta ordine de legaturi cu realitatea decat tine si s-ar putea sa le pari tu lor putin cam dezorientat.
    Inca odata, rad impreuna cu tine, dar nu cred ca este corect sa radem de Marius.
    Si eu m-am scandalizat cand un profesor mi-a spus ca samanta dumnezeiasca despre care vorbeste Ioan in cea de a treia epistola se numeste in opiginal „sperma Theou“. Mi s-a parut o mare obraznicie …

    1. viorelmihai spune:

      Draga domnule Barzila,

      Nu am spus ca domnul Cruceru este caraghios… nici nu mi-am propus sa devin etalonul vreunei comunitati, nu stiu cum au ajuns aceste cateva randuri sa creeze o zarva de cateva ceasuri in comunitatea baptista din mediul online. Tot respectul si pentru dumneavoastra si pentru domnul pastor Cruceru,

      Viorel Mihai

      1. barzilaiendan spune:

        Ma bucr ca suntem frati in credinta. Dumnezeu sa te binecuvinteze si sa te intareasca.
        neintelegeri amuzante au fost, sunt si vor mai fi cat va tine lumea. Imi aduc aminte ca toti romanii care dau de limba franceza isi schimba terninatia „-escu“ de la numele de familie pentru ca ea este chiar de ras in limba lui Voltaire. Nu spun ca si noi facema figuri atunci cand prezentatorii de la televiziunea romana tineau neaparat sa pronunte corect numale lui Cour de Mauville …

  6. ioancadar spune:

    Problema e nu că se râde de o anume construcţie lingvistică şi livrească, ci se râde de învăţătura creştină: „Dar cine va huli împotriva Duhului Sfânt nu are iertare în veac, ci este vinovat de osânda veşnică.” (Marcu 3: 29)

    1. viorelmihai spune:

      Serios? Asta a ajuns invatatura crestina astazi? Asta este esenta invataturii Mantuitorului: cristologia pneumatica? Atunci e trist, tare trist…

      1. ioancadar spune:

        Sunt ortodox, nu baptist, dar termenii „hristologie” şi „pneumatologie” sunt termeni comuni Creştinismului, nu sunt termeni cum ar veni „baptişti.
        Vedeţi aici:
        1. http://www.crestinortodox.ro/dictionar-religios/hristologie-85439.html

        2. http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/liturghia-duhului-a-bisericii-hristos-70672.html

Lasă un răspuns

